Search This Blog


30 January 2011

" HaRi TaNpA BeG PLaStiK"


bacalah  luahan hati pembaca yang aku amik dari suratkhabar Metro 26/01/11.


***********  “ Hari Tanpa Beg Plastik ” di pasaraya membebankan pembeli tapi menguntngkan sesetenga pihak. Plastik tidak diberi tapi terpaksa dibeli ************* - 


agak2 la kan...kempen ni berkesan x?
Segelintir pengguna x faham konsep yang diguna pakai tentang “ Hari Tanpa Beg Plastik ”. Pada pendapat aku, caj 20 sen untuk beli beg plastik tu, xda masalah langsung. Kalau xnak beli, x payah la merungut. Kalau xnak beli, maknanya, dah kurang 1 beg plastik yang di jual. Kalau 10 orang xnak beli, dah 10 beg plastik yang x terjual kepada pengguna.

Bukan masalah menguntungkan sesetengah pihak bila caj 20 sen di kenakan untuk 1 beg plastik, tapi itu adalah langkah bagi mengurangkan penggunaan beg plastik. Motifnya di sini adalah untuk memenuhi saranan kerajaan dan permintaan majoriti  bagi mengurangkan penggunaan beg plastik berikutan ancaman tentang kesan penggunaannya kepada alam sekitar. Kalau x caj beg plastik tu, lagi banyak la beg plastik yang kita guna, pas tue?????? Buang jer beg plastik tu. Pas tue, beli lagi, buang lagi. Sampai bila  kita nak jadi macam tu?????? 
  
katakan tidak pada beg plastik
Tahu ker berapa lama beg plastik amik masa nak lupus??????? Ada yang tahu, ada yang xtahu kan????????? Haaaaaaaaaa…tahu guna jer, tapi xtahu berapa lama nak lupus…hari2 guna beg plastik, tapi beg plastik yang kita buang tu, amik masa hampir 500 tahun nak lupus. Lama kan????????? Tahu xper…pas ni nak guna beg plastik lagi ker????

sebagai alternatif kepada beg plastik, kita boleh guna beg ni..xpayah buang...guna jer bila kita nak pergi supermarket..
Kalau xda permintaan untuk beli beg plastik maka xda la pengeluaran. Kena faham la konsep tue. Apa susahnya …bawa je la beg sendiri. Jimat duit. X payah la nak merungut pasal kena beli beg plastik time urusan beli barang kat pasaraya. Bumi pun dapat diselamatkan. Jangan la fikir negatif sangat pasal beg plastik yang kena caj tue. Fikirla scara positif sama. Ok?????????

Entri ni bukan saja2 nak post, cuma banyak sangat aku baca  statement x puas hati pasal beg plastik ni. Rupanya ramai lagi yang x faham pasal keburukan penggunaan beg plastik ni yer!!!!!!!!!!!!! Xkan la bumi dah parah baru nak buka mata kot. Dengar macam leceh dan simple je kan??  Tapi sedarlah, walaupun ianya simple, kalau kita abaikan tentang bahayanya penggunaan plastik, Bumi pasti di ambang kemusnahan. Bila Bumi kita musnah, maka kita semua (penghuni Bumi) akan turut musnah. 

"Selamatkanlah Generasi dan Bumi Kita"

 X salahkan pihak yang merungut tu 100%, mungkin diorang x faham sangat kot tentang bahanya penggunaan plastik ni. Jadi, bagi yang faham, kenalah terangkan kepada mereka yang x faham ni. Mudah kan?? Memperingati antara satu sama lain xsalah pun. Ada kebaikkannya. Jadi janganlah asyik berkempen tentang “ Hari Tanpa Beg Plastik ” jer, kena la berkempen tentang “Bahana Beg Plastik” juga. Baru lah seimbang. Salah faham pun dapat dikurangkan. Barulah kempen tu berkesan. 

Bagi yang x faham dan asyik merungut tu, hayatilah apa yang aku coretkan ni. Semoga korang faham la cikit2.bukan nak berlagak pandai, Cuma nak berkongsi ilmu saja. Kalau ada salah dan silap aku, aku minta maaf..

Untuk keterangan lanjut tentang kesan dan bahaya penggunaan plastik, korang leh baca entri aku tentang “KATAKAN TIDAK PADA POLISTERIN”. Sub info tentang plastik aku ada selitkan dalam entri ni. Semoga apa yang aku coretkan ni dapat dikongsi bersama.Tq coz sudi membaca....
senyum seindah suria...yang membawa cahaya...lalalalalala


**p/s: sayangilah Bumi kita

6 comments:

aisya said...

weeee~ buleh komen dahh. haaaha. ye ye, kdg2 straw pon xbley gune di sstgh kafe kt usm. cume kdg2 org still tade ksedaran lgy pasal sume nih. huuu

AnNa said...

usm kena bawa tupperware sendiri kn?still guna ke konsep tapau mania 2?wee

aisya said...

ha'ah, bring ur own container. huehue. ade lagiii. tp kdg2 kalo beli bungkus kt luar, xde mknenye, dorg gune gk polystyrene. huuuuu ~ T_T

AnNa said...

so??????he33...at least da gak inisiatif kampus awak nk selamatkan bumi...lain pada 2...kesedaran sendiri la....kn??

SpaQue said...

kadang2 dorg ni xleh trime..ade org concern psl bumi kite..mmg budaya kita cm2 kot..sama gak dgn buang sampah..huhu

Entri bes kat sini Datuk Lee Chong Wei vs Lin Dan | Final Korea Open Super Series 2011

AnNa said...

stuju dengan spaque...benda baik susah org nak follow...tapi klaw benda buruk...xpyh nak suruh...diorng rela hati jer wat...kan?mcm trend buang bayi skrg ni la...makin berlambak kes2 mcm 2...budaya baru dalam masyarkt kita skrg ni...susah nak bendung...dah xtahu nak tuding jari kat sapa...

Post a Comment

SILA TINGGALKAN JEJAK YER.....SENANG NAK USHAR BLOG KORANG NANT.....he3

TaBuNg AmAnAh SaYa...he3

Yang Menarik Utk Dilihat