Search This Blog


26 December 2010

KaTaKaN TiDaK PaDa PoLiStEr!n DaN PLAsTiK

Meh cini aku nk berkempen jap.ha3...mcm ahli politik nk bertanding pilihan raya lak aku ni..keh3...nak berkempen-kempen bagai...ahakkss. xdalah, ni kempen tentang bahayanya penggunaan polisterin ataupun apa saja yang berasaskan plastik laaaaaa. Aku rasa ramai yang dah tahu, tapi maybe wat2 xthu ataupun mls nk amik tahu kot. Kat sini aku nk share sikit info ngn korang sume..sume info ni aku cari kat tenet. So, aku dah code dari mana info ni aku amik. Klau korang nk search further info, korang klik jer kat link yang aku dah bg ni ek…aku cuma amik cikit2 jer.


Meh aku start dengan  APA ITU POLISTERIN????????



ni  la  polisterin...sinonim dengan 'white coffin'. nak tahu x knapa sinonim ngn 'white coffin'.??coz benda alah ni, kalau digunakan boleh menyebabkan maut...sbb 2 la dipanggil 'white coffin' , bkn saja2 nk panggil dia 'white coffin' taw



Polisterin mengandungi tirena dan benzena yang boleh menjejaskan alam sekitar yang mana bahan-bahan berbahaya ini 500 tahun untuk dimusnahkan secara semulajadi.Tambahan pula,hasil kajian yang dilakukan oleh Institut for Energy and Environmental Research(IEER) pada tahun 1992 menunjukkan polisterin yang diperbuat daripada HCFC-22 berpotensi mengancam persekitaran 3 hingga 5 kali lebih tinggi berbanding bahan-bahan buangan yang lain.  More info klik kat sini ek:  http://careiptb.blogspot.com/2010/01/bahaya-polisterin-dan-kesan.html



Selain itu juga, jeng3…ahaksss


kajian membuktikan bahawa polisterina mengandungi bahan kimia yang boleh menyebabkan kanser dan ia mengambil masa 500 tahun untuk reput dan kemudiaannya akan bertukar menjadi toksik. Malah, bahan styrene dan benzin yang terdapat dalam polisterina boleh membawa kesan buruk kepada alam sekitar melalui penipisan lapisan ozon dan ia tidak boleh dikitar semula.



kalau nak tahu juga, polisterin ni amat susah nak di kitar semula dan menganbil masa hampir 500 tahun untuk reput...hurmmm...lama 2...



Ada lagi ye, teruskan membaca…..~ngeh3~



Ia juga banyak mendatangkan kesan buruk kepada kita dan mendatangkan risiko tinggi yang boleh menganggu kesihatan. Sebagai contoh, kesan pada sistem saraf seperti kemurungan, tahap tumpuan yang rendah, kelemahan otot, loya dan gatal mata, hidung dan tekak. Kajian juga menunjukkan haiwan yang memakan kandungan styrene yang tinggi dalam jangka masa panjang mengalami kerosakkan hati, buah pinggang dan paru-paru. Maka tidak hairanlah styrene berkemungkinan menyebabkan kanser kepada manusia. More info, tekat je yang kat sebelah ni: http://www.gempak.org/forum/sembang-kosong/21802-bahaya-polisterin.html




so, untuk mengelakkan dari sebarang masalah ataupun penyakit, elok lah kita sume " SAY NO TO POLYSTYRENE"


Selain tu , banyak gak premis2, universiti2 ataupun kolej2 yang mengharamkan penggunaan plastik dan polisterin kat tempat diorang. Setahu aku, yang aku tau,USM, Politeknik  Sabah, Uitm, dan byk lg lah…aku nk bg info yg xda fakta btol ni…payah gak…takut tersongsang fakta…he3. Lagipun dah byk pasaraya dan shopping complex yg dah lama berkempen tntg bnda ni. Diorang dah set 1 ari untuk xda plastik dalam “transaction” jual bli barang. Sampai ada yg kena bawa beg sndiri time g shopping. Kah3 ..Bagus gak 2, dapat kurangkan  penggunaan plastik yang boleh mencemarkan alam sekitar. Tapi da gak yang xsuka coz leceh  nk bawa beg sendiri. Nth la…da yang suka, da plak yang xsuka…tapi suka2 kanlah yer…bkn teruk sgt pun…



USM adalah antara universiti yang melakukan kempen secara besar-besaran menentang penggunaan polisterin di dalam kampus mereka. universiti inilah yang setahu aku gigih melaksanakan kempen "The White Coffin" dan "Tapau Mania", sehinggakan mereka digalakkan membawa bekas makanan sendiri sebagai tanda memboikot polisterin dan plastik ni. bagus diorang ni...bersungguh2. respect la kat USM ni...cewah3



UiTM juga adalah salah sebuah universiti yang tidak menggalakkan penggunaan polisterin di dalam kampus. Fakulti Pengurusan Hotel Dan Pelancongan tidak menggunakan polisterin di kafe untuk tujuan pembungkusan(tiba2 je wat ayat skema...he3)



Korang pandai2 la menilai, samada baik ker, buruk ker, leceh ker, apa ker tentang hal ni. Bagi aku, kadang2 aku xsuka gak guna benda alah ni coz dulu time aku degree, aku da wat thesis gak tentang polisterin ni. Byk gak la journal2 yang aku kena cari. Sambil mencari 2, aku kena la baca gak. Xkn la aku nk pakai sumbat masuk mcm 2 jer…x berkualiti la thesis aku nnt. Selak punya selak, baca punya baca, lastly timbul la kesearan dalam diri aku ni tentang bahayanya penggunaan plastik ataupun polisterin ni. So, korang mcm mn lak?????lu ikir la sndiri ek…aku dah share, terpulang la pada korang..ok??


Last skali, aku sediakan link ni utuk korang sume ek…korang klik la klaw nk further info tntg polisterin dan yang seangkatan dengannya yer…TQ…daaaaaaaaaa








2 comments:

Yuny Khoo said...

mmu pun dah x pakai polistrin lagi dah.. skg kteowg pakai jenis yg paper punya.. tapi kne caj 20sen la...

TUPPERWARE COLLECTIONS said...

gud....bagus la klaw mcm 2...ala lgpun 20 sen bukan byk mn pun klaw nk dibandingkan dengan bahaya yang bakal kita terima kelak...xelok taw untuk kesihatan...boleh akibatkan cancer...

Post a Comment

SILA TINGGALKAN JEJAK YER.....SENANG NAK USHAR BLOG KORANG NANT.....he3

TaBuNg AmAnAh SaYa...he3

Yang Menarik Utk Dilihat